Inici Novetats Revista Hemeroteca digital Concursionisme Ressenyes Foto excursionisme Calendari Llibres Contacte
© Revista Excursionisme team 2024
Com col·laborar amb nosaltres Subscripció a la revista Per anunciar-se Advertència legal
Segueix-nos a:
Unió Excursionista de Catalunya
Excursionisme

La Creu de Gurb 842 m

(Osona)

Horari: 2 h 30 min Desnivell: 280 m Dificultat: excursió apta per a tots els públics, després de dies de pluja pot estar molt enfangat i relliscós Època: tot l’any Cartografia: Lluçanès a Esc. 1:30.000. Editorial Alpina o també Vic i el seu entorn a Esc. 1:25.000. Mont editorial. Bibliografia: Pels voltants de la Plana de Vic d’Eduard Comerma Torras. Col·lecció Els camins de l’Alba. Editorial Alpina i Geo Estel Guies. Accés: tant si venim des de Barcelona per la C-17 com des de la Catalunya central per la C-25 (eix transversal) en el punt de confluència de les dues vies en sortim. Ens hem de desviar a la dreta i superant una doble rotonda sobre l’autovia prenem la carretera BV-4601 en direcció nord. Al cap d’un quilòmetre passat el camp de futbol trobem una confluència de pistes asfaltades. La de l’esquerra porta un quilòmetre més enllà fins a la parròquia de Sant Andreu de Gurb on podem aparcar fàcilment. Descripció: ruta molt freqüentada pels vigatans que hi accedeixen a peu des de casa. Sortim de Sant Andreu, situat a 562 m, reculant uns 100 m per la pista asfaltada i, seguint les marques grogues i blanques del PR C-41, ens endinsem en l’espai anomenat el Bosc Encantat. Hi trobem tota mena d’animalons tallats en fusta que fan les delícies dels infants. Arribem al pont del camí ral i seguint la riera arribem a la font del Puig. Passant darrera de la masia del Puig arribem a una pista que seguim a l’esquerra. Dos-cents metres més enllà s’hi ajunta un camí evident per la dreta. Val la pena fer el camí planer d’anada i tornada, de poc més de 300 m, fins la bonica ermita de Sant Roc del s. XIX. De tornada a la pista veiem davant nostre el turó de la Creu de Gurb. Passem per un aflorament de margues blaves que configuren un paisatge lunar únic. La pista gira al sud i tot seguit un pal indicador que assenyala el Castell de Gurb ens desvia cap a un corriol que s’endinsa al bosc. Aquest puja cent cinquanta metres fins al Portell de Gurb a 794 m. En aquest coll abandonem el PR i, fent la volta pel darrera, guanyem el cim del turó de la Creu de Gurb de 842 m (1 h a 1 h 15 min). Tornarem tancant un circuit i per fer-ho seguim el corriol que baixa. Passem sota una línia elèctrica i fem cap a les masies del Romeu, primer i de Vilafreser. Avancen cap al sud per aquesta pista i cent metres més enllà surt a l’esquerra un camí entre marges que seguim. Sis-cents metres més enllà arribem a una àmplia pista on retrobem el PR C-41 que prenem encarant el nord. És planera, avança entre conreus i finalment revolta una gran explotació porcina just abans d’arribar a la parròquia de Sant Andreu de Gurb, que cal visitar.
FITXA PUBLICADA EN EL NÚMERO 419 (Novembre - Desembre 2020) Pasqual Garriga i Martí Revista Excursionisme