© Revista Excursionisme team 2020
Inici Novetats Revista Hemeroteca digital Concursionisme Ressenyes Foto excursionisme Calendari Llibres Contacte Com col·laborar amb nosaltres Subscripció a la revista Per anunciar-se Advertència legal
Segueix-nos a:
Unió Excursionista de Catalunya
Excursionisme

La vall d’Otal

(Sobrarb)

Horari: 2 h d'anada 4 h per l'anada i tornada Desnivell: 304 m Dificultat: fiteil i agradable passejada amb poc desnivell i paisatges de gran bellesa Refugi: Camping-Refugi de Bujaruelo ofereix allotjament a preus economics des d'abril fins a mig octubre http://www.campingvalledebujaruelo.com. Epoca: descripció feta per condicions estivals, de maig a novembre Cartografia: Vignemale Valle de Bujaruelo. Escala 1:25.000. Mapa guia excursionista Editorial Alpina Accés: Per l'eix pirinenc, N-260, hem d'anar a l'Aínsa i d'allí a Broto. Quan enfilem el coll de Cotefablo prenem el trencall cap a l'A-135 en direcció Toda i el Parc Nacional d'Ordesa. Passat Torla, a la rotonda d'entrada a Ordesa nosaltres prenem al nord la pista en bon estat cap a la vall de Bujaruelo. Al cap de 6,4 km arribem a San Nicolás de Bujaruelo. Descripció: La immensa i llarga vall de Bujaruelo sempre a quedat en segon terme i a l'ombra de la veïna vall d'Ordesa. És una vall preservada que ens convida a la descoberta. Al seu vessant nord els cims guanyen progressivament altura fins al massís del Vinhamala. Al seu vessant sud s'hi obren des vall laterals d'Ordiso i d'Otal en direcció al massís del Tendeñera. Només sortir de Bujaruelo (1.338 m) ens topem amb el pont romànic sobre el riu Ara, de gran bellesa, i amb les restes de l'ermita romànica dedicada a Sant Nicolau de Bari. Això ens recorda que aquí hi hagué un hospital bastit pels templers que acollia els viatgers que anaven a travessar el port de Bujaruelo cap a França. Enfilem la pista que més amunt, just abans de canviar de vessant, es bifurca en dos ramals: un vall de l'Ara amunt i l'altre que s'enfila cap a al vall d'Otal. Al cap d'1 km prenem a l'esquerra un camí ample i pedregós dintre d'un bosc que fa de drecera fins la primera llaçada de la pista que puja a Otal. Aquest sector és dominat pels cims de la Peña Ordiso (2.317 m) i del Garmo Azurillo (2.274 m). Un cop a la pista podem seguir les llaçades que fa per guanyar altura o bé prendre un senderó que s'enfila pel coster tallant la pista i fent drecera. Les dues opcions ens aboquen al cap d'1 h a l'anomenat collado de Otal a 1.616 m on s'obre davant nostra l'ampla i planera vall d'Otal. No és un coll real sinó una inflexió de la pista de pujada. Reprenem la pista, passem un gran pont de formigó sobre el riu Otal i avancem pel vessant esquerre de la vall seguint el GR11. A la seva esquerra s'alça imposant el pic de Tendeñera, el rei de la vall de 2.853 m. Més a l'esquerra encara s'alça la Peña de Otal de 2.789 m. Quan arribem a la cabana d'Otal, al final de la pista, veiem que hi ha un tancat per a vaques i que és d'ús ramader. Això si hi ha una petita part lliure amb llar de foc, però sense mobiliari, per a excursionistes. Val la pena seguir 10 minuts més enllà fins arribar a una bonica cascada on parem a menjar abans d'emprendre el camí de tornada.
FITXA PUBLICADA EN EL NÚMERO 411 (Juliol - Agost 2019) Pasqual Garriga i Martí Revista Excursionisme