© Revista Excursionisme team 2024
Inici Novetats Revista Hemeroteca digital Concursionisme Ressenyes Foto excursionisme Calendari Llibres Contacte

Les gorges i el santuari del Foix

(Alt Penedès)

Horari: de 3 h 30 min a 4 h Desnivell: 250 m Dificultat: algun tram descompost per despreniments a l’interior de les gorges Època: tot l’any, millor evitar els mesos d’estiu Cartografia: Font-Rubí Serra de la Llacuna, a Esc. 1:20.000. Editorial Piolet Bibliografia: A peu per l’Alt Penedès de Joan Raventós Hill. Col·lecció Azimut núm. 61. Ed. Cossetània Accés: a Vilafranca del Penedès prenem la BP-2121 cap a Sant Martí Sarroca i la Llacuna. Després de travessar Sant Martí Sarroca a l’altura d’una benzinera deixem a l’esquerra la BP-2122 cap a Torrelles de Foix i seguim per la BP-2121. 2,2 quilòmetres més enllà després de deixar a mà dreta l’aïllada església de Santa Maria de Foix prenem una pista asfaltada a mà esquerra que porta al veïnat de Cal Via. Allí hi ha rètols que prohibeixen seguir amb el vehicle. Com que fa de mal estacionar seguim 400 m pista enllà fins on bifurca una pista ascendent a mà dreta i estacionem. Descripció: les gorges del Foix són un dels espais més bonics, feréstecs i desconeguts de l’Alt Penedès. Seguim l’ampla i planera pista. Quan gira a l’esquerra per travessar el riu Foix prenem a la dreta un camí que voreja una gran vinya (marques blanques i verdes). A mà esquerra domina la vinya el mas de las Valls del Foix i sobre seu el Tossal del Foix. Davant nostre sobre el cingle de Cal Magí distingim l’horrorosa urbanització de la Plana de les Torres. Al final de la vinya deixem el camí de tractor que esdevé un senderó. Passem a tocar de les restes d’un gran molí fariner i de camps abandonats. A l’esquerra distingim ja el santuari del Foix. Finalment la vall s’estreny, el sotabosc és atapeït de bardissa i comencen les gorges. Tenim el riu a l’esquerra, ens sorprèn trobar-hi una presa. El camí va guanyant alçada, i canvia de vessant. Deixem a la dreta una segona presa, més petita i passem a tocar del cingle, on hi ha un caos de blocs despresos. Sobre nostre un tros de cingle desprès conforma una bonica agulla de roca. Més endavant passem sota les balmes a peu de cingle al punt on la gorja és més estreta. Fem cap al bonic salt del Tronc que cal travessar fent atenció de no relliscar. Tornem a tenir el riu a l’esquerra fins que arribem a una tercera presa, alta de 6 o 7 metres que travessem. La vall s’eixampla i avancem sobre el seu llit de roca llisa sense camí. Trobem a mà esquerra els Molinots de Baix a 485 m (1 h 30 min). Són dos antics molins esglaonats. Per un camí evident abandonem la llera del riu i guanyem en pocs minuts una pista que prenem cap a l’esquerra en pujada. Passem per les runes de Can Bosc de Baix i les de ca l’Isidre. Davant nostre distingim el santuari del Foix ben encinglerat. La pista fa un gir marcat a tocar d’una gran propietat privada i revolta una vinya on podem fer drecera. Arribem sense més complicacions al Santuari de la Mare de Déu del Foix penjat a 659 m ( 2 h 45 min). Les vistes dominen tot l’Alt Penedès, la vall i les gorges del Foix però també la lletja urbanització. Baixem a visitar la cova on es va trobar la talla de la verge. Sortim del santuari per un corriol cap a l’est que, cingle enllà, perd ràpidament altura i enllaça amb la piosta malmesa seguim a l’esquerra. Més enllà trenca a mà esquerra i finalment a mà dreta per fer cap a la masia de les Valls del Foix, creua el riu on hi ha un antic trull d’oli i ens retorna al punt d’inici.
Com col·laborar amb nosaltres Subscripció a la revista Per anunciar-se Advertència legal
Segueix-nos a:
Unió Excursionista de Catalunya
Excursionisme FITXA PUBLICADA EN EL NÚMERO 412 (Setembre - Octubre 2019) Pasqual Garriga i Martí Revista Excursionisme