Inici Novetats Revista Hemeroteca digital Concursionisme Ressenyes Foto excursionisme Calendari Llibres Contacte
© Revista Excursionisme team 2024
Com col·laborar amb nosaltres Subscripció a la revista Per anunciar-se Advertència legal
Segueix-nos a:
Unió Excursionista de Catalunya
Excursionisme

Orpí i els estrets de Can Vidella

(Anoia)

Horari: de 3 h a 3 h 30 min Desnivell: el desnivell acumulat és de 340 m Dificultat: orientació i camins amples i fàcils a excepció d’un tram aeri i estret als estrets de Can Vidella que demana precaució. Època: tot l’any, però millor a la tardor o avançada la primavera quan la riera de Carme porta més aigua. Cartografia: Serra de Miralles a Esc. 1:20.000 de l’editorial Piolet Accés: cal anar a la carretera de Carme BV2131 que puja des de la Torre de Claramunt, a la comarca de l’Anoia, passa pel poble de Carme i acaba a la C-37 al tram Santa Margarida de Montbui-Querol. Al quilòmetre 12,6 (1,5 km si venim de la C-37) trobem una cruïlla de pistes. Prenem la que la que va cap al sud i en 300 m, passat el mas de la Censada Nova, arribem a una bifurcació de pistes on estacionem. Descripció: podríem iniciar la ruta accedint per asfalt als nuclis d’Orpí o de Santa Càndia. Començant on s’indica deixem el més interessant per al final. Al terme d’Orpí la riera de Carme baixa les aigües des de la Plana de Miralles al riu Anoia. Encaixada en un paisatge escarpat la riera discorre entre un bosc de ribera frondós. Les seves aigües esculpeixen el llit de roca calcària formant els dels Estrets de Can Vidella o de Santa Càndia màxim atractiu de la ruta. De la cruïlla de la Censada Nova la pista baixa i a 200 m trobem una nova cruïlla per on retornarem. Seguim a la dreta, passem sota una línia d’alta tensió i quan la pista acaba de travessar camps de conreu i s’acosta a l’esquerra al peu de la serra de Feixes cal trobar un senderó que s’hi enfila amb força. Quan hem guanyat 150 m d’atura trobem una pista que segueix una àmplia carena fins la cota 641 m d’on baixem al coll d’Orpí a 620 m (torre d’AT). D’aquest punt seguim a l’est la pista que en 2 km ens du a la gran masia de Can Riba i al bonic nucli d’Orpí. Encinglerat sobre la riera de Carme aquest llogarret dóna nom un municipi disseminat. Hi destaquen el castell del s. X i l’església romànica de Sant Miquel. Baixem al nord per un costerut vessant fins a la riera i travessant-la ens enfilem al petit nucli de Santa Càndia. Tranquil i encisador hi destaca l’església gòtica del s. XIV de notable portalada. A l’entrada del poble un pal indicador assenyala “Camí de la Riera. Gorgs de Santa Càndia”. Cal passar pel l’esquerra una porta que barra el pas a una pista. Més endavant esdevé un camí reforçat per murs sobre la riera que ens atansa al primer salt d’aigua. Comença aquí un tram de gran bellesa on en camí s’estreny i esdevé aeri. Passem a tocar de cadolles i gorgs de gran bellesa on cal estar atents a no relliscar i evitar alguns arbres caiguts. A tocar del salt d’aigua més alt i espectacularun cable ens assegura el pas. Si hi ha prou aigua és fàcil trobar gent fent descens d’engorjats. Més amunt del salt resten encara boniques i llargues cadolles. Quan la riera surt de la gorja fem cap a una pista que passa pel renovat mas de Can Llens i en poc més d’1 Km ens du a la cruïlla d’on hem sortit.
FITXA PUBLICADA EN EL NÚMERO 395 (Novembre - Desembre 2016) Pasqual Garriga i Martí Revista Excursionisme