© Revista Excursionisme team 2020
Inici Novetats Revista Hemeroteca digital Concursionisme Ressenyes Foto excursionisme Calendari Llibres Contacte Com col·laborar amb nosaltres Subscripció a la revista Per anunciar-se Advertència legal
Segueix-nos a:
Unió Excursionista de Catalunya
Excursionisme

De la Rabassa a les Pedrusques 2.222 m

(Andorra / Alt Urgell)

Horari: 3 h Desnivell: +/-225 m Dificultat: circuit d’iniciació a la marxa amb raquetes, que podem escurçar a voluntat. Material: raquetes i pals. Cap possibilitat d’allaus (ARVA, pala i sonda innecessaris). Refugi: Roca de Pimés, refugi lliure ben equipat a 2.159 m, 6 places, sense matalassos. Època: de desembre a març, cal mirar el butlletí de neu de la Rabassa. Cartografia: Andorra. a Esc: 1:40.000. Editorial Alpina Accés: passada la duana andorrana el primer poble que travessem és Sant Julià de Lòria, on trobem indicacions cap a Naturlàndia. Sortint de Sant Julià la carretera bifurca en dos ramals. A la dreta passa per Aubanyà i Juberri i a l’esquerra puja per Aixirivall. La primera opció és mig quilòmetre més curta. Són 17 km de llarga pujada fins a l’estacionament de Naturlàndia a 2.030 m, que a l’hivern és l’estació d’esquí nòrdic de la Rabassa. Descripció: la ruta descrita és el circuit de raquetes de Naturlàndia ben marcat que allarguem al nostre gust per tenir vistes cap a l’Alt Urgell. Val la pena demanar el mapa de pistes a l’estació. Seguirem l’itinerari que, marcat amb color lila, ressegueix la tanca del parc d’animals deixant enrere Naturlàndia. Després d’una primera forta pujada, en un revolt a la dreta, trobem la bifurcació de l’itinerari; recte per la carena és el camí de tornada. Nosaltres seguim a mà dreta l’ampla pista que veníem pujant. Al cap de poc més d’1 km arribem al punt més alt de la pista que domina l’ample coll de Pimés a 2.140 m, uns vint metres més avall. El circuit marcat emprèn aquí el retorn cap a Naturlàndia seguint una carena. A l’altre costat del coll, en territori català, hi ha un seguit de serrats que prometen grans vistes a l’Alt Urgell i la serra del Cadí. Deixem el punt de retorn i baixem al coll de Pimés. Al cap de 400 m la pista fa un marcat gir a l’esquerra i s’enfila cap al pic Negre de Claror a 2.642 m. Continuem pel fons de la coma en direcció est. L’objectiu més destacable seria arribar fins al pic de Fontpedrós de 2.241 m que dista 2,7 Km del punt de retorn. Al cap d’un quilòmetre girem al sud i guanyem altura cap al serrat que teníem a la dreta que el mapa de l’Alpina anomena el Caborreu. En realitat anem al punt més baix entre dos serrats que la cartografia de l’ICGC anomena els serrats de la Mesclança a l’est i de les Pedrusques a l’oest. Gaudim d’una gran vista a la serra del Cadí i a la vall de Bescaran a l’Alt Urgell. Seguint un filat progressem cap a l’oest fins al punt culminant de les Pedrusques a 2.222 m. Emprenem la baixada de retorn al coll de Pimés. Pugem de nou al punt on havíem deixat l’itinerari i emprenem el retorn a Naturlàndia. Dos-cents metres enllà trobem el refugi lliure del Roc de Pimés a 2.159 m. La pista segueix guanyant altura fins al Roc de Pimés a 2.170 m. A mà esquerra hi ha l’estació sísmica de la Rabassa. Seguim la carena boscada en baixada per trobar, al cap de 700 metres, el revolt on havíem bifurcat a l’anada. Mig quilòmetre més enllà retrobem el punt de sortida.
FITXA PUBLICADA EN EL NÚMERO 420 (Gener - febrer 2021) Pasqual Garriga i Martí Revista Excursionisme